شگردهای هنرهای زیبا

شگردهای هنرهای زیبا

روش نقاشی: خودکار و آبرنگ

یک نوع تجسمی از روش‌های نقاشی

اگر مایل هستید بدانید که یک هنرمند چطور این کار را انجام می دهد و به دنبال جواب هستید،‌ راه درستی را انتخاب‌کرده‌اید. این تصاویر نقاشی‌های متنوع به شما کمک‌ می‌کند که بدانید چه‌ مواردی برای خلق آثار متنوع و شیوه‌های نقاشی استفاده ‌شده و چگونه یاد بگیرید که خودتان این کار را انجام ‌دهید.

شگردهای هنرهای زیبا

این برگ‌ها با استفاده از آبرنگ با جوهر مشکی ضدآب یا دائمی کشیده ‌شده‌اند.

مهم‌ترین چیزی که باید به‌ هنگام کار با خودکار و آبرنگ به‌ یاد ‌داشته ‌باشید، این است که جوهری که در خودکار است باید ضدآب باشد یا اگر با آبرنگ نقاشی‌ می‌کنید لکه ایجاد ‌نکند. بدیهی است که اگر خودکار‌های زیادی دارید به آسانی می‌توانید یکی از آن‌ها که ضدآب یا دائمی نیستند را انتخاب کنید. برچسبی که روی خودکار است بسیار بیشتر از یک نماد کوچک به شما اطلاعات می‌دهد.

بسته به خودکار و کاغذ، ممکن است یک یا دو دقیقه طول بکشد که قبل از افزودن آبرنگ، جوهر کاملا خشک شود. این را به‌ زودی متوجه می‌شوید، زیرا اگر جوهر کاملا خشک یا ضدآب نباشد، پخش‌ می‌شود.

متاسفانه وقتی این اتفاق بیفتد نمی‌توانید آن را اصلاح‌ کنید درنتیجه باید آن را دوباره انجام‌ دهید. آن را زیر یک نقاشی کدر و مات پنهان‌ کنید یا آن را تبدیل به نقاشی‌ کنید که ترکیبی از خودکار و آبرنگ باشد مانند ترکیبات گواش با آبرنگ یا اگر آبرنگ سفید دارید نیز می‌‌توانند مات باشند.

می‌توانید ابتدا با آبرنگ و سپس با خودکار تصاویر بالا را نقاشی کنید؟ مطمئنا هنگامی که منتظر هستید که نقاشی خشک‌ شود، جوهر پخش ‌نمی‌شود. شخصا متوجه ‌شدم که کار با خودکار آسان‌تر است چون بهتر می‌توانم دریابم که در کدام مرحله از کشیدن تصویر هستم.

روش نقاشی: خودکار‌های قابل پاک‌شدن با یک قلموی مرطوب

این نقاشی با استفاده از یک خودکار مشکی قابل پاک ‌شدن و یک قلمو و آب تمیز کشیده ‌شده‌ است.

اگر در حال استفاده از خودکار و آبرنگ هستید، باید مطمئن شوید که از یک خودکار با جوهر ضدآب که کدر است و پخش نمی‌شود استفاده ‌می‌کنید. اما برای نقاشی تک رنگ، با استفاده از یک خودکار ضدآب و تبدیل آن به جوهر مایع و بهبود آن با یک قلموی مرطوب، می‌توانید آثار دوست‌داشتنی‌ای خلق‌ کنید.

شگردهای هنرهای زیبا

نتیجه‌ی این کار ترکیبی از خط و جلوه‌ی رنگ است (دو عنصر هنر).

اندازه‌ای که خط حل‌ می‌شود بستگی به مقدار آبی دارد که اضافه ‌می‌کنید (میزان مرطوب بودن قلمو)،‌ این‌ که چه میزان روی خط قلمو می‌زنید و خاصیت جذب کاغذ دارد.

رنگ مایه می‌تواند از رنگ‌های خیلی روشن تا کاملا تیره متنوع باشد. می‌توانید یک خط را کاملا پاک کنید یا کمی از رنگ‌های آن را بشویید بدون اینکه ماهیت خط از‌ بین ‌برود.

کمی تمرین باعث می‌شود که در آن مهارت ‌پیدا ‌کنید. مطمئنا رنگ مشکی تنها گزینه‌ی شما نیست. خودکار‌های قابل شستشو در انواع رنگ موجود ‌هستند.

روش نقاشی: جوهر خودکار قابل ‌شستشو (تغییر رنگ‌ها)

تغییر رنگ در این نوع هنر از رنگ سیاه است.

کار با یک قلم مرطوب روی نقاشی‌ای که با خودکار حاوی جوهر شستشو، خط را تبدیل به جوهری قابل شستشو می‌کند. با توجه به مقدار آبی که استفاده ‌می‌کنید، خط می تواند کم یا زیاد منحل ‌شود.

شگردهای هنرهای زیبا

رنگی که آن را با آب ترکیب‌ می‌کنید، بستگی به جوهر دارد که همیشه چیزی که انتظار ‌دارید نیست مخصوصا اگر با خودکارهای ارزان‌تر نقاشی‌کنید (مشکل بالقوه‌ای که در استفاده از خودکار‌های ارزان وجود‌ دارد، نرفتن اثر رنگ جوهر است اما برای آزمایش‌کردن مناسب هستند، کافی ‌است آثار را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید).

در مثالی که در تصویر دیده می شود، من خودکار مشکی ‌برولی که از یک فروشگاه برای تنوع خریداری‌کردم را استفاده کردم. همان‌طور که می‌بینید، این اثر تفکیک شده از دو رنگ است که فکر ‌می‌کنم جذاب، تاثیرگذار و معنادار باشد.

این‌که چه مقدار خودکار قابل شستشو باشد بستگی به برند دارد اما اولین قدم این است که در جستجوی خودکاری باشیم که از انواع ضدآب یا دائمی نباشد. فاکتور مهم دیگر می‌تواند مدت زمانی باشد که جوهر روی کاغذ خشک‌ می‌شود. بعضی از خودکار‌های ضدآب، به ‌محض اینکه به آن‌ها آب اضافه‌ شود،‌ کمی لکه ایجاد‌ می‌کنند.

روش نقاشی: نقاشی روی آبرنگ

نقاشی با مدادرنگی روی آبرنگ روش خوبی برای اضافه‌کردن جزئیات است.

نقاشی با مداد که بعد از نقاشی با آبرنگ انجام ‌می‌شود مفهوم آشنایی‌ است هرچند گاهی اوقات این کار تقلب تلقی ‌می‌شود چون اگر شروع به نقاشی کردید، راه برگشتی ندارید. این نیز صحیح نیست. تفاوت رسم‌کردن و طراحی ‌کردن بخش هنری آن است که به خلق اثر می‌ارزد.

یک مداد تیز گزینه‌ی مناسبی برای افزودن جزئیات و لبه‌های تیز است. کنترل‌کردن جهت و عرض خط با مداد برای بسیاری از مردم آسان‌تر از قلمو است. ساکن‌ کردن دست با استفاده از چوب تکیه‌گاهی که زیر دست نقاشان است سبب افزایش کنترل شما می‌شود.

شگردهای هنرهای زیبا

نوک ‌مداد را بسیار تیز کنید و در مورد تیزکردن آن تنبلی‌ نکنید. چرخش آن در انگشتان شما سبب ‌می‌شود که همه‌ی نکات را در ‌نظر ‌داشته ‌باشید. اگر واقعا از تراشیدن بیزارید،‌ با شش مداد هم‌اندازه شروع‌ کنید و آن‌ها را جایگزین یکدیگر کنید.

به‌عنوان مثال، من روی یک نقاشی آبرنگ با یک مداد آبی تیره‌ی گرافیتی کار ‌می‌کردم. دقیقا رنگ نیلی از محدوده‌ی گرافیتی که اساسا تیرگی ساده‌ای دارد،‌ با سایر مداد ‌رنگی‌ها متفاوت است. همچنین قابل شستشو است، پس باید از اینکه نقاشی آبرنگ کاملا خشک شده اطمینان حاصل‌ کنیم! همان‌طور که می‌بینید من توانستم لبه‌های تیز و سایه‌ها را نقاشی‌ کنم. توجه‌ کنید که علاوه بر این چگونه نمایش دهان را تغییر ‌داده، روی قسمت گوش و یقه سایه ایجاد ‌کرده و لبه‌ی پیراهن را نشان ‌داده ‌است.

بدیهی‌ است که نباید از مداد قابل ‌شستشو در این روش استفاده ‌کنید. این برای من نیز کار سختی بود اما توانستم همان‌گونه که فکر می‌کردم نقاشی ر‌ا به ‌شکلی که می‌خواهم درآورم.

روش نقاشی: نمک و آبرنگ

این نقاشی با استفاده از نمک روی نقاشی آبرنگ مرطوب کشیده‌ شده ‌است.

شگردهای هنرهای زیبا

هنگامی‌که نمک را روی نقاشی آبرنگ مرطوب می‌پاشید، نمک آبی که روی نقاشی است را جذب‌ می‌کند و از غیرواقعی بودن نقاشی روی کاغذ جلوگیری‌ می‌کند. از نمک درشت به‌جای نمک معمولی استفاده‌ کنید زیرا هرچه دانه‌های نمک درشت‌تر باشند، جذب بیشتری دارند. وقتی نقاشی خشک شد، به تدریج نمک خارج‌ می‌شود.

امتحان‌ کردن درجات مختلف رطوبت آبرنگ و مقدار نمکی که نیاز دارید باعث ‌می‌شود که در آن مهارت پیدا کنید. اگر نقاشی خیلی خشک باشد، نمک نمی‌تواند زیاد در نقاشی رسوخ‌ کند. اگر بسیار خیس باشد یا نمک زیادی داشته ‌باشد، نمک در نقاشی حل ‌می‌شود.

رنگ‌های جلا دهنده

این رنگ‌های پیچیده با استفاده از چندین ماده‌ی جلا دهنده ساخته شده‌اند. اگر به یک نقاشی که دارای رنگ‌های پیچیده است نگاه می‌کنید، رنگ‌ها به جای اینکه حالت مسطح و سخت داشته باشند دارای عمق و درخشش درونی هستند، به احتمال بسیار زیاد با رنگ‌های جلا دهنده کشیده شده است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که به جای استفاده از یک لایه رنگ از چندین لایه‌ی رنگ بر روی هم استفاده می‌شود.

شگردهای هنرهای زیبا

نکته‌ی کلیدی برای داشتن یک جلاکاری موفق در نقاشی این است که پیش از خشک شدن لایه‌ی اول جلا دهنده، لایه‌ی بعدی را ایجاد نکنید. در زمان استفاده از رنگ اکریلیک و آبرنگ نیازی نیست برای اینکه لایه کاملا خشک شود زیاد منتظر بمانید اما برای خشک شدن رنگ روغن باید کمی صبور باشید. اگر به هنگامی که نقاشی هنوز مرطوب است بر روی آن از جلا دهنده استفاده کنید، رنگ مخلوط خواهد شد و سپس به جای داشتن یک مخلوط اپتیکی یک مخلوط از رنگ‌ها را خواهید داشت.

شیوه‌ی قطره‌ای

این اثر زمانی ایجاد می‌شود که بگذارید رنگ مایع به سمت پایین چکه کند و پس از خشک شدن روی آن را با یک لایه‌ی شفاف جلا دهنده بپوشانید. ایجاد این قطرات در نقاشی چه به صورت تعمدی باشد و چه تصادفی باعث جلب توجه و جذب بیننده می‌شود. اگر با رنگ مایع (رنگی رقیق که چکه می‌کند) نقاشی می‌کنید بر روی بومی که حالت عمودی دارد نقاشی کنید تا بتوانید از نیروی گرانش برای ایجاد طرح‌های زیبا یا تصادفی در نقاشی خود استفاده کنید. با استفاده از مقدار زیادی رنگ مایع بر روی قلم‌مو و سپس اعمال بخش زیادی از رنگ بر روی یک نقطه (با فشار دادن قلم‌مو بر روی بوم و حرکت ندادن آن به طرفین) یک بخش پر از رنگ مایع بر روی بوم خواهید داشت. اگر رنگ کافی باشد، نیروی گرانش باعث چکه کردن و ریزش آن می‌شود.

شگردهای هنرهای زیبا

برای اینکه به انجام این فرآیند کمک کنید می‌توانید با انگشتانتان رنگ را از داخل قلم‌مو به بیرون فشار دهید و بر روی بخشی که رنگ تجمع پیدا کرده است بدمید تا چکه کند (به سمتی که می‌خواهید رنگ چکه کند بدمید). زمانی که قطرات شدید شکل بگیرند (قطراتی که رنگ زیادی از آن‌ها چکه می‌کند) می‌توانید برای اینکه روند جاری شدن رنگ را دستکاری کنید بوم را بچرخانید.

این عکس، یک نقاشی از من است که Rain/Fire نام دارد و با اکریلیک کشیده شده است. زمانی که اولین لایه که با رنگ قرمز بود هنوز کاملا خشک نشده بود من رنگ مایع نارنجی را روی آن قرار دادم و اجازه دادم تا چکه کند. اگر به بخش بالا نگاه کنید می توانید ببینید که قلم‌مو را در کجا قرار داده بودم و در یک ردیف دیگر این کار را تکرار کرده بودم. زمانی که رنگ به سمت پایین چکه کرد با رنگ قرمزی که هنوز مرطوب بود مخلوط شد. این لایه و لایه‌ی جلا دهنده‌ی قرمز تیره زمانی که همه‌ی نقاشی کاملا خشک شد به آن اضافه شد و برای همین است که قطرات بالایی نسبت به قطرات پایینی نارنجی‌تر هستند.

اگر با رنگ روغن کار می‌کنید، رنگ خود را بسته به اینکه می‌خواهید از رنگ غلیظ یا رقیق استفاده کنید، با بنزین یا نفت بی بو رقیق کنید. اگر از رنگ اکریلیک استفاده می‌کنید برای اینکه نقاشی بدون حجم نباشد از یک لایه‌ی متوسط از جلا دهنده استفاده کنید. همچنین می‌توانید از اکریلیک مایع نیز استفاده کنید.

در زمان استفاده از آبرنگ مهم نیست که چه مقدار آب به رنگ اضافه می‌کنید. می توانید برای جهت دادن به قطره‌ی رنگ، نوک یک قلم‌موی خشک و تمیز را در ابتدا بر روی نقاشی حرکت دهید.

نقاشی گرانشی

می‌توانید با استفاده از ابزاری که سبب می‌شوند رنگ پخش و جاری شود، نقاشی قطره‌ای را پیشرفته‌تر کنید. سپس از نیروی گرانش برای چکه کردن رنگ استفاده کنید یا با تکان دادن و برعکس کردن بوم مسیر رنگ را تغییر دهید.

شگردهای هنرهای زیبا

این تصویر نشان دهنده‌ی دو منظره‌ی دریایی است که من کشیده‌ام و در این حالت بوم بزرگ را 90 درجه چرخانده‌ام تا رنگ با نیروی گرانش کشیده شود. نکته‌ی مهم این است که در این حالت، نتیجه متفاوت از زمانی است که از قلم‌مو استفاده می‌شود و حالتی سست تر، تصادفی تر و طبیعی‌تر پدید می‌آید. رنگ مرطوبی که چکه می‌کند قسمت لبه‌ی دریا را شکل می‌دهد و قسمت‌های موجی قسمت کم‌عمق‌تر نزدیک ساحل را شکل می‌دهد. زمانی که رنگ خشک می‌شود شاید این فرآیند را با تن رنگی دیگری تکرار کنم. پس از آن کمی رنگ سفید را به عنوان کف بر روی خط کناره‌ی ساحل می‌پاشم.

تولید کنندگان مختلف رنگ‌ها، اکریلیکی تولید می‌کنند که حالت چکه کردن آن‌ها بهتر باشد بدین شکل که حالت چسبندگی رنگ را کاهش می‌دهند تا به راحتی پخش شود. این یک توضیح علمی نیست اما فکر می‌کنم استفاده از مدیوم مایع حالت لغزندگی بیشتری به رنگ می‌دهد چون شیوه‌ی عمل آن کاملا متفاوت از نقاشی‌هایی است که با رنگ رقیق شده با آب کشیده شده‌اند. برای رنگ روغن افزودن حلال یا آلکید به رنگ مخصوص باعث می‌شود تا رنگ بهتر پخش شود.

من مدیوم روان مایع را بر روی پلات خود با رنگ مخلوط می‌کنم و سپس با قلم‌مو آن را روی نقاشی به کار می‌برم یا کمی از مدیوم مایع را مستقیما بر روی بومی که هنوز دارای رنگ مایع مرطوب است قرار می‌دهم. هر یک از این روش‌ها، طرح های متفاوتی را ایجاد می‌کنند. آزمایش و تکرار به شما می‌آموزد که چه طرحی را خواهید داشت.

به یاد داشته باشید که اگر نتیجه را دوست ندارید می‌توانید آن را پاک کنید یا بار دیگر بر روی آن رنگ بزنید. این فاجعه نیست و تنها یک گام برای ورود به فرآیند خلاقیت است.

لایه‌های رنگی بدون آمیختگی

در دریای موجود در این نقاشی چهار رنگ آبی مختلف به کار رفته است.

دریای موجود در نقاشی با لایه‌های متفاوت رنگی آبی بر روی هم ایجاد شده و این لایه‌ها به میزان بسیار کم با هم مخلوط شده‌اند.

شگردهای هنرهای زیبا

دریا اغلب حالت موجی دارد و در زمانی که به آن نگاه می‌کنیم رنگ ها و تن‌های مختلف را تغییر می‌دهد. برای ایجاد این منظره از رنگ‌های متنوع آبی و سفید به صورت تکه‌ای استفاده کردم. به جای اینکه دریا را به صورت یک دست با رنگ‌هایی که با هم مخلوط شده‌اند بکشم از لایه‌های مقطع که چندان با هم مخلوط نیستند استفاده کردم.

تیره‌ترین رنگ آبی پروس است که بخشی از آن دارای اکریلیک روغنی و کمی جوهر اکریلیک است. آبی روشن‌تر رنگ آبی نیلی است و روشن‌ترین آبی نیز حالت فیروزه‌ای و لاجوردی دارد. همچنین کمی جوهر اکریلیک آبی دریایی نیز وجود دارد. در بخش آسمان کمی رنگ سفید تیتانیوم و بر روی زمین نیز کمی رنگ قهوه‌ای مایل به زرد وجود دارد.

من برخی از رنگ‌ها را مستقیم از داخل تیوب استفاده می‌کنم، برخی را با آب رقیق می‌کنم و با مواد اکریلیک که جلادهنده هستند و جاری شدن رنگ را آسان می‌کنند استفاده می‌کنم. اضافه کردن رنگ سفید باعث می‌شود که آبی درخشان کمی حالت کدر پیدا کند و به تنوع رنگ می‌افزاید.

رنگ‌های آبی بر روی یکدیگر استفاده شده‌اند و گاهی از ردهای بلند و گاهی از ردهای کوتاه قلم‌مو استفاده شده است. جهت ایجاد طرح مهم است و باید به گونه‌ای باشد که سوژه را انعکاس دهد. من در اینجا به صورت افقی کار کرده‌ام و در بخش خط ساحلی کمی این حالت افقی را تغییر داده‌ام چراکه موج ها به صورت طبیعی دارای انحنا هستند.

من از آمیختن کامل رنگ‌ها خودداری کرده‌ام (زمانی که لایه‌های تر روی هم قرار بگیرند این اتفاق رخ می‌دهد که وسوسه انگیز است). من اجازه دادم تا هر رنگ خود را نمایش دهد و در میان لایه‌ها قسمت‌هایی متضاد قرار گیرد. به بیانی به جای اینکه بیش از حد از آمیختگی رنگ‌ها استفاده کنم، خیلی کم آن‌ها را با هم آمیختم. اگر یکی از بخش‌ها زمخت بود می‌توانید با افزودن کمی رنگ آبی روی آن، این قسمت را هموارتر کنید و سپس لبه‌ها را با هم بیامیزید.

لایه به لایه رنگ بزنید و قسمت‌های جدید را کمرنگ کنید. انتظار نداشته باشید که دفعه‌ی اول همه چیز خوب شود. چیزی که خراب شده است را حذف نکنید بلکه روی آن کار کنید. من معمولا روی چنین نقاشی‌ای چند روز کار می‌کنم که این موضوع سبب می شود تا زمان کافی برای خشک شدن کامل رنگ مهیا شود و بتوانم در مورد کاری که انجام داده‌ام فکر کنم. به یاد داشته باشید که مدام نقاشی را از دور نگاه کنید چون نقاشی از دور بسیار متفاوت از فاصله ی خیلی نزدیک است.

آمیزش رنگ‌ها

تغییر ملایم رنگ‌ها در این عکس با آمیختن رنگ در زمانی که هنوز مرطوب بوده است شکل گرفته است.

اگر بخش عمیق نارنجی خورشید را با بخش نارنجی بالای تپه در این نقاشی مقایسه کنید می‌بینید که تپه دارای یک لبه‌ی مشخص و سخت است در حالی که لبه‌ی خورشید حالت نرم و ملایم دارد که در رنگ‌های نارنجی و زرد محو شده است. این کار با آمیختن رنگ‌ها در زمانی که هنوز مرطوب بوده‌اند شکل گرفته است.

شگردهای هنرهای زیبا

اگر با رنگ روغن یا پاستل نقاشی می‌کنید برای آمیختن رنگ‌ها زمان زیادی دارید. اگر با اکریلیک یا آبرنگ کار می‌کنید باید سریع باشید. برای آمیختن رنگ‌ها، رنگ قسمت‌های مجاور را بر روی هم قرار می‌دهید و یک قلم‌موی تمیز برمی‌دارید و آرام بر روی قسمتی می‌کشید که دو رنگ به هم رسیده‌اند. نباید بیش از حد از رنگ استفاده کنید یا استفاده از رنگ را به صورت ناگهانی متوقف کنید. برای اطلاعات بیشتر آموزش گام به گام آمیزش رنگ‌ها را مشاهده کنید.

نقاشی رنگین کمانی

استفاده از پاستل‌های روغنی به عنوان پس زمینه‌ی نقاشی

پس زمینه‌ی طلایی برای این چاپ لینو با استفاده از پاستل روغنی رنگین‌کمانی ساخته شده است که به خوبی با هم ترکیب شده‌اند. پس زمینه‌ی این چاب لینو با پاستل روغنی طلایی رنگین‌کمانی درست شده است.

یکی از مشکلات در استفاده از رنگ طلایی یک دست کردن پوشش آن است. بنابراین برای این چاپ لینو از پاستل روغنی رنگین‌ کمانی استفاده کردم و بعد آن را با انگشت به خوبی آمیختم. مزیت دیگر این بود که نیازی نبود تا برای طراحی لینوکات بر روی آن منتظر شوم تا سطح خشک شود.

شگردهای هنرهای زیبا

نکته: من برای چاپ بر روی پاستل روغنی از جوهر relief-printing که بر پایه‌ی روغن بود استفاده کردم نه از جوهر با پایه‌ی آبی. زمانی که پاستل را لمس کنید کمی از آن می‌ریزد و از بین می‌رود برای همین اثر هنری شما باید در زیر شیشه محافظت شود. من زمانی که بخواهم یکبار از این تکنیک استفاده کنم از قالب‌های تاشو استفاده می‌کنم که به خوبی در بالای عکس قرار می‌گیرند. اگر به خوبی نورپردازی کنید، عکسبرداری از پاستل رنگین‌ کمانی زیبا خواهد شد. چاپ کردن از روی یک اثر هنری واقعا یک مسئله‌ی اختیاری است.

روش‌های هنری اسپاترینگ

اسپاترینگ می‌تواند همینطور که در این مثال‌ها نشان داده شده است با استفاده از یک رنگ یا چندین رنگ برای ایجاد لایه‌های رنگی استفاده شود.

این عکس نشان‌دهنده ی دو جز از یک منظره دریایی را نشان می‌دهد که خط ساحلی در آن با استفاده از روش اسپاترینگ بر روی اسگرافیتو کشیده شده است.

شگردهای هنرهای زیبا

دفعه‌ی بعدی که مسواک خود را عوض کردید، مسواک قدیمی را دور نیندازید و آن را در جعبه‌ی ابزار هنری خود بگذارید. مسواک یک وسیله‌ی عالی برای اسپاترینگ است. قلم مو را داخل رنگ روان یا مایع فرو ببرید، آن را رو به نقاشی خود نگه دارید و سپس انگشت خود را (یا یک چاقوی کند، دسته‌ی قلم‌مو یا یک تکه مقوا) بر روی موهای آن حرکت دهید. به یاد داشته باشید که در زمان انجام این کار قلم‌مو را جلوی خود بگیرید تا رنگ به شما پاشیده نشود.

این تکنیک باعث ایجاد قطرات ریز رنگ می‌شود. اگر می‌خواهید بر کار خود کنترل کامل داشته باشید یا دوست ندارید کثیفی بوجود بیاید احتمالا این روشی نیست که از آن لذت ببرید. اگرچه می‌توانید با تمرین تا حدی کنترل کنید که رنگ به کجا بپاشد، احتمال اینکه رنگ به اطراف و به جاهایی که انتظارش را ندارید پاشیده شود وجود دارد.

اندازه‌ی قطرات به میزان روانی رنگ، نحوه‌ی استفاده شما از مسواک و چگونگی ضربه زدن به آن بستگی دارد. برای اسپاترینگ حتما نباید از مسواک استفاده کنید و هر قلم‌مویی که موهای صاف و خشکی داشته باشد مناسب است. ابتدا آن را بر روی کتاب اسکچ طراحی خود یا تکه‌ای از کاغذ امتحان کنید. اگر این کار را بر روی نقاشی که کاملا خشک شده است انجام می‌دهید می‌توانید رنگ را پاک کنید و بار دیگر امتحان کنید (با این حال اگر از اکریلیک استفاده می‌کنید باید سرعت عمل داشته باشید چون رنگ به سرعت خشک می‌شود).

برای اینکه رنگ به قسمت خاصی نپاشد باید آن قسمت را بپوشانید. ساده‌ترین روش این است که قسمتی که نمی خواهید رنگ بر روی آن بپاشد را با قسمتی از کاغذ یا پارچه بپوشانید یا پارچه و کاغذ را بر روی آن قسمت بچسبانید.

روش‌های هنری گرافیت قابل انحلال در آب

گرافیت قابل انحلال در آب (مداد) بر روی کاغذ A2.

این طرح از بدن انسان با استفاده از گرافیت قابل انحلال در آب ترسیم شده است. ابتدا خطوط ترسیم شده‌اند و سپس از قلم موی آبی برای تبدیل بخشی از گرافیت به رنگ استفاده شده است. همچنین من با استفاده از قلم‌موی آبی بخشی از مداد را به صورت مستقیم برداشتم و با استفاده از مداد بر روی کاغذی که هنوز مرطوب بود نقاشی کردم. این روش مشابه با استفاده از مداد‌های آبرنگی است با این تفاوت که در این روش تنها با تن‌های خاکستری سر و کار دارید.

شگردهای هنرهای زیبا

زمانی که از مداد گرافیتی قابل انحلال در آب بر روی کاغذ خشک استفاده می‌کنید، اثری مشابه با مداد معمولی ایجاد می‌شود. اما زمانی که با قلم‌مو و آب بر روی طرح کار کنید، گرافیت به رنگ خاکستری شفاف تبدیل می‌شود که شبیه به آبرنگ سیاه‌قلم آب‌ مرکبی است. استفاده از این مداد بر روی کاغذ مرطوب خطوط وسیع نرمی را ایجاد می‌کند که در قسمت لبه ها گسترده است.

مدادهای گرافیتی قابل انحلال در آب درجات سختی متفاوتی دارند و همچون مداد دارای قسمت های چوبی در اطراف گرافیت یا قطعه گرافیت خالی هستند. مزیت انواع بدون چوب آن‌ها این است که نیازی نیست تا هیچگاه برای تراشیدن آن‌ها کار خود را متوقف کنید. تنها لازم است پوشش اطراف آن را کمی پاره کنید تا گرافیت بیشتری در اختیار داشته باشید. شما می‌توانید قطعات گرافیت را مثل مداد معمولی تا حدی با تراش تیز کنید اما راه آسان‌تر برای تیز کردن سریع آن این است که آن را از کناره‌ها بر روی کاغذ به عقب و جلو حرکت دهید.

روش‌های هنری: گواش و مدادرنگی

اجزای هنری موجود در این نقاشی، ترکیبی از گواش و مدادرنگی هستند.

یک لایه از گواش بسیار بهتر از آبرنگ آثار مداد موجود در زیر نقاشی را پنهان می‌کند. اما شما می‌توانید با مداد (گرافیتی یا رنگی) بر روی آن کار کنید یا زمانی که هنوز نقاشی مرطوب است مثل من که در این طرح از بدن نقاشی کرده ام بر روی آن کار کنید.

شگردهای هنرهای زیبا

همانطور که می‌توانید در جزئیات این نقاشی مشاهده کنید، نقش‌هایی که با مدادرنگی قهوه‌ای بر روی گواش ایجاد شده است متفاوت اند. در برخی جاها مدادرنگی گواش را کنار زده است اما بر روی کاغذ هیچ ردی از مداد نیست (هردوی این روش‌ها را می‌توان روش اسگرافیتو خواند). زمانی که نقاشی خشک بود، مدادرنگی بر روی نقاشی خطی را بر جای گذاشت. بنابراین تنها یک مداد می تواند طرح‌های متنوعی را بر روی نقاشی ایجاد کند.

من دریافته‌ام که بنفش رنگی نیست که با وضعیت خوب سلامتی در ارتباط باشد و ممکن است برای طراحی بدن انتخاب عجیبی به نظر برسد. اما من در انتهای یک جلسه‌ی نقاشی از سوژه‌ی زنده با باقی مانده‌ی رنگم این قسمت را ترسیم کردم و نمی خواستم رنگ جدید استفاده کنم. می‌توانید ببینید که بنفش بهتر از رنگ سبز روشن است که در قسمت شانه‌ها به چشم ‌می‌خورد. مسلما این یک طرح رنگ و رو پریده‌ی ناسالم است. من تلاش کردم تا به جای یک تن رنگی منفرد بر روی ترکیب رنگی تمرکز کنم و سپس از مداد استفاده کردم تا برای شکل دادن طرح کمی به جزئیات آن بیفزایم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *